MediaMe |
|
Gezocht:
docenten die hun leerlingen als kritische, verantwoordelijke,
mediawijze burgers wil afleveren.
Maar ... dit wil iedereen;
dus waarin onderscheidt
MediaMe zich?
|
MediaMe onderscheidt zich in:
- De didactiek: gericht op het ontwikkelen van zelfverantwoordelijk leren. De leerling staat echt centraal.
- De inhoud: het gaat niet ‘over’ actief burgerschap, maar ontwikkelt actief burgerschap
- De media: het middel en de drager worden niet gevormd door één programma of één medium, maar door een keur aan (18) digitale programma’s en media strategisch in te zetten voor diverse doelen
- Haar uitgangspunten: mediawijsheid, burgerschap en filosofie
|
|
|
MediaMe bestaat uit:
- Lesbundel voor leerlingen van H-V 3/4 met
- 10 onderwerpen
- 18 creatieve opdrachten
- Individueel werk, groepswerk en klassikaal werk
- Portfolio voor monitoring en beoordeling
- Peerlearning en peer-to-peer evaluatie
- Drie workshops voor het docententeam dat de lessen gaat uitvoeren (1. Mediawijsheid, 2. Burgerschap, 3.Mediagebruik)
- Uitgebreide handleiding met leerdoelen gebaseerd op de eindtermen van diverse vakken
- Drie jaar lang updates en ondersteuning bij problemen
- Desgewenst diverse mogelijkheden tot uitbreiding, leerling workshops, maatwerk, enzovoorts
Dit hele pakket kost € 1850 |
Initiatief & Plezier
Mediawijsheid, burgerschap en filosofie
- Kern van het project is de invalshoek van de drie vakgebieden (mediawijsheid, burgerschap en filosofie) te combineren, zodat zij elkaar versterken. Bijvoorbeeld er wordt niet aan sociale media gedaan omdat het moet of in is, maar alleen omdat en wanneer het zinvol is en bewust ingezet kan worden.
- Centraal staat de actieve leerling als actieve burger.
Het project is inhoudelijk en didactisch zorgvuldig opgebouwd. Het schema/overzicht met leerdoelen is beschikbaar en omdat de lijn duidelijk is, is het ook eenvoudig aan te passen.
Daarnaast ligt er een betrokken visie onder het project. In nummer vier van Kunstzone 2013 (tijdschrift voor kunst en cultuur in het onderwijs) verscheen een artikel over dit onderwerp.
- Hoe zorgvuldig e.a. ook is opgebouwd, er blijft voor docent én leerling heel veel ruimte om te kiezen en te improviseren.
- Er wordt een keur aan digitale (hulp- les)middelen aangeboden. Docenten maken een eigen keuze, want de onderdelen kunnen op een enkele keer na altijd ook 'gewoon' op papier uitgewerkt worden. De brede keuze in middelen heeft twee voordelen. Het betreft niet het leren van één applicatie of programma, maar het leren om je doelen te bereiken met behulp van nieuwe media. Het maakt inzichtelijk dat je diverse media gebruikt afhankelijk van hun eigenschappen en niet slaaf wordt van één medium.
- Het betreft een project dat gedurende een langere periode terugkeert in de lessen van meerdere vakken (ook Nederlands, geschiedenis, maatschappijleer, aardrijkskunde kunnen aansluiten), bijvoorbeeld 10 lesmodules over een jaar. Maar het kan ook anders ingericht worden, bijvoorbeeld voor een projectweek met diverse keuzeopdrachten of .... anders. Het is bedacht met het idee dat er weinig materiaal is op dit vakgebied voor de bovenbouw HAVO-VWO, en omdat docenten het juist dan ook druk hebben met richting examens te werken. Ik denk ook dat het een mooie leeftijd is hiervoor. Wat er nu klaar ligt is op die leeftijd afgestemd, maar op zo'n manier dat het makkelijk te transponeren is.
|
|
{Intro:} In het centrum van de wereld
1: Jij en de media
2: De politiek is er voor jou
3: Het gaat over jou
4: Spelen met berichten
5: Hoe groot is jouw wereld?
6: Wat doe jij met de wereld?
7: Oproepen tot anders kijken en doen
8: Iedereen zegt wat - en jij?
9: Wie zit er achter het bericht?
10: Neem zelf de vrijheid!
Voor meer informatie: studio@eironeia.nl |
|
|