|
Mediawijsheid 'over het hoe van verhalen vertellen'.
|
|
Korte impressie van het materiaal | |
Aan de slag met newShapes Aan de hand van de lesbladen en interactieve clips (web– en tabletbased) analyseren de leerlingen globaal én in detail de film. De vragen maken hen zowel attent op de wijze waarop de fílm is samengesteld, als ook kritisch ten aanzien van de ínhoud. Tot slot maken de leerlingen een eigen analyse op één facet van de film, die zij aan elkaar presenteren. Een peer-to-peer evaluatie vormt de afronding van deel I. Alhoewel de leerlingen in deel I ook actief bezig zijn, gaan ze in deel II echt aan de slag. Na een introductie op animatie maken en het afnemen van interviews, maken de leerlingen een animatie die met een interview tot één film wordt gemonteerd.
|
Waarom deze lessenserie? We worden de hele dag omringd door informatie, nieuws, berichten en boodschappen. Allemaal verhalen die ieder op een eigen manier verpakt zijn. Een verhalenverteller, of het nu een journalist, voorlichter of een romancier is, heeft tientallen verhaalvormen tot zijn beschikking om dat te doen. Het is onderdeel van onze cultuur. Al die vrolijke, indringende, negatieve, optimistische, speelse of complexe verhalen maken ons tot de mensen en de samenleving die we zijn. Elke boodschap in de media – reclameboodschap, politieke boodschap of nieuwsbericht – zit verpakt in woord, beeld, beweging of geluid. Zorgvuldig gekozen woorden, beelden en geluiden. Iedereen wil zijn boodschap overbrengen, verkopen. Het is mediawijs om te weten hoe je zoiets het beste doet: hoe je als mediaconsument de boodschappen leest en hoe het werkt als je zelf een boodschap wilt verpakken. Dit verpakken van de boodschap is geen slechte zaak, het helpt ons om een boodschap sneller en beter te begrijpen of onthouden, maar het verleidt ons ook te geloven wat de boodschap vertelt. |
Zelf uitproberen? |
|
Dit is een venster van de website www.eironeia.nl
Studio Eironeia biedt advies en begeleiding op het terrein van: onderwijs, interactieve multimedia en kunst&cultuur